وسایل ایمنی نقص فشار منبع اکسیژن
1396/11/21

 وسایل ایمنی نقص فشار منبع اکسیژن

در مدلهای قدیمیتر ماشینهای بیهوشی اکسیژن و نیتروس اکساید مستقل از یکدیگر بودند و از نظر پنوماتیک و مکانیکی ارتباطی با یکدیگر نداشتند . بنابر این در نارسایی فشار اکسیژن به طور ناگهانی یا تدریجی این امکان بالقوه وجود داشت که مخلوط هیپوکسیک انتقال یابد . 
 
◀️ بنابراین باید ماشین گاز بیهوشی به صورتی طراحی شود که با کاهش فشار اکسیژن از حد نرمال و تا زمان قطع جریان غلظت تنظیم شده اکسیژن در خروجی مشترک کاهش نیابد . ماشین های بیهوشی امروزی تعدادی ابزار ایمنی جهت به حداقل رسانیدن خطر هیپوکسی در زمان کاهش فشار اکسیژن دارند. تعدادی از این ابزارها در زیر توضیح داده خواهند شد .
 
 
🔘 ابزار های آلارم الکترونیکی و پنوماتیک:
بسیاری از ماشین های بیهوشی قدیمی تر یک وسیله آلارم پنوماتیک دارند که در صورت کاهش فشار منبع اکسیژن به پایین تر از مقدار از پیش تعیین شده یک زنگ خطر را به صدا در خواهند آورد . این آلارم ها به صورت صوتی یا نوری در دستگاه تعبیه شده است .
 
 
🔘 دریچه های ایمنی سقوط
دریچهsafe – fail در تمامی لوله های گاز تأمین کننده فلومتر ها به جز اکسیژن وجود دارد . این دریچه ها توسط فشار اکسیژن کنترل می شود و زمانی که فشار منبع اکسیژن کاهش یابد ، فشار منبع تمامی گاز ها( نیتروس اکساید ، هوا ، دی اکسید کربن ، هلیم و نییتروژن ) قطع شده یا به طور مناسب کاهش می یابد .
 
 
🔘 رگولاتورفشار اکسیژن مرحله دوم
غالب ماشین های بیهوشی در حال حاضر یک رگولاتور فشار اکسیژن مرحله دوم دارند که بر روی مقدار مخصوصی بین PSIG 19 – ۱۲ تنظیم می شود .
 
◀️ دریچه های قطع کننده حساس به اکسیژن در حد آستانه بالاتری( PSIG 30 – ۲۰ ) تنظیم می شوند . در این حالت مطمئناً در صورت نارسایی فشار ، اکسیژن آخرین جریان گاز است که کاهش خواهد یافت .
 
 
🔘 سیستم فلومتری
سیستم فلومتر جریان عبوری گاز به سمت خروجی مشترک را کنترل و اندازه گیری می کند.دریچه کنترل جریان ، مقدار جریان ورودی به فلوتیوب مدرج و شفاف معروف به Thorpe tube را تنظیم می کند . 
 
◀️ یک شناور نشاندار متحرک درون فلوتیوب مقدار جریان عبوری از میان دریچه کنترل جریان را نشان می دهد . مقدار جریان بر روی صفحه مدرج فلوتیوب نمایش داده می شود .
 
 
🔘شناور های نشاندار و متوقف کننده های شناور:
ماشین های بیهوشی کنونی از انواع مختلف شناورها یا بوبین ها استفاده می کنند مثل شناور های سربی ، شناور های چرخان Skirted و شناور های کروی .
 
◀️  در شناور های Skirted و سربی مقدار جریان بر اساس لبه بالای شناور خوانده می شود . درجه بندی فلومتر ممکن است مستقیما ً بر روی فلوتیوب مشخص شده یا در سمت راست لوله قرار گرفته باشد . درجه بندی ها به منظور افزایش مساوی در سرعت جریان در قسمت بالای درجه بندی به هم نزدیک ترند ، زیرا فضای حلقوی از بخش تحتانی به سمت فوقانی لوله سریع تر از قطر داخلی افزایش پیدا می کند .
 
 
🔘 سیستم های متناسب ساز
سازندگان ، ماشین های جدیدتر را به سیستم های متناسب ساز مجهز ساخته اند تا از انتقال مخلوط هیپوکسید جلوگیری به عمل آورد . نیتروس اکساید و اکسیژن از طریق مکانیک یا پنوماتیک با هم مرتبط می شوند به نحوی که غلظت اکسیژن در محل خروجی مشترک ۲۵ در صد است .
 
 
🔘 سیستم کنترل محدود کننده متناسب
مرکز این سیستم بر اساس ارتباط مکانیکی کامل دریچه های کنترل جریان اکسیژن و نیتروس اکساید است . این سیستم امکان تنظیم مستقل هر دریچه ای را به وجود می آورد در حالی که جهت بررسی حداکثر غلظت اکسیژن ۲۵ درصد به همراه حداکثر نسبت جریان نیتروس اکساید به اکسیژن معادل ۱ : ۳ به طور اتوماتیک دخالت می کنند . این سیستم به طور خود کار به منظور ممانعت از انتقال مخلوط هیپوکسید جریان اکسیژن را افزایش می دهد .
 
 
🔘 دریچه فلاش اکسیژن
دریچه فلاش اکسیژن ارتباط مستقیم بین سیستم کم فشار و پر فشار را مقدور می سازد . جریان عبوری از دریچه فلاش اکسیژن بعد از تبخیر کننده ها و نیز در برخی ماشین های بیهوشی پس از دریچه های کنترل خروجی وارد سیستم کم فشار می شود .دریچه فنری فلاش اکسیژن بسته است، تا زمانی که اپراتوری با فشردن دکمه دریچه فلاش اکسیژن آن را باز نماید .
 
 
🔘 تبخیر کننده ها
طی سال ها تبخیر کننده ها از دمنده های اتر اولیه تا به امروز که تبخیر کننده های با جریان متغیر جبران کننده دما بوجود آمده اند تکامل یافته اند.