چرا در روغن موتورهای خودروهای امروزی از ویسکوزیته های 10w-40 یا پایینتر 5w-30 استفاده میکنن؟
1397/08/07

چرا در روغن موتورهای خودروهای امروزی از ویسکوزیته های 10w-40 یا پایینتر 5w-30 استفاده میکنن؟
 

به این سوال اینگونه باید پاسخ داد:
 بطور کلی هر روز با پیشرفت صنعت ریخته گری و ماشین کاری میتوان قطعاتی با تلرانس کمتر(دقت بیشتر) تولید کرد،یعنی فاصله خلاصی یا لقی بین قطعاتی که روی هم بواسطه مواد روانکار میلغزند کمتر شده.پس استفاده از روغن هایی با ویسکوزیته بالاتر(سفت تر)اشتباه است زیرا منجر به کاهش سرعت جریان روغن در موتور میشود(آسیب به قطعات موتور و تولید صدای بیشتر)
 (تایپیت)
سوپاپ های سرسیلندر خودروهای امروزی به واسطه ی (تایپیت)های هیدرولیکی باز و بسته میشوند.به بیان ساده تر میتوان گفت که این قطعه مانند بالشتی پر از روغن بین میل سوپاپ و سوپاپ قرار میگیرد.
و اما دلیل استفاده از این قطعه چیست؟

اولآ،فاصله لقی(فیلر) سوپاپ ها را بدون دخالت دست همواره بطور دقیق و خودکار تنظیم نموده.

ثانیا،مقدار باز شدن سوپاپ ها را با توجه به دور موتور کنترل میکند.یعنی هر چه دور موتور بالاتر برود(فشار روغن بیشتر)،سوپاپ بیشتر باز شده و هوای بیشتری وارد سیلندر میشود،پس قدرت بیشتری تولید میشود.
پس میتوان اینگونه مثال زد که:
اگر بجای روغن 10w-40 از 20w-50 استفاده کنیم عملکرد تایپیت ها دچار مشکل میشود،که باعث میشود عملکرد کل موتور مختل،راندمان کاهش یافته و مهمتر از همه مصرف سوخت افزایش یابد!
موتور های خودروهای از قبیل (206)tu5,زانتیا،تیبا،سمند ملی،تویوتا کمری و...از این دسته اند.عمدتا موتورهای طراحی سال1995 به بالا از این تکنولوژی سود می برند.